11 redenen voor een marktonderzoek

11 redenen voor een marktonderzoek
  1. Haal meer informatie uit uw markt

Met twee weet je meer dan alleen. Een grondig onderzoek verschaft een bedrijf veel meer informatie dan een gesprek met een paar klanten. Bekijk “uw markt” ruim genoeg, niet enkel uw klanten maar wat vinden potentiële, ex- en niet-klanten?

  1. Meet en verbeter uw klantentevredenheid

Door uw bedrijf te sturen op klantentevredenheid kunnen processen verbeterd worden en kan er bijgeschaafd worden. Tevreden klanten zorgen voor een omzetstijging en mond-aan-mondreclame (net promotor score). In markten waar u niet alléén verkoopt bij uw klanten maar tussen een concurrentieel aanbod zit, is een klantentevredenheidsonderzoek eveneens een benchmark met de andere spelers. Tevredenheidsonderzoek kan ook naar medewerkers, leveranciers, derden waar u mee samenwerkt (EFQM).

  1. Ontwikkel marktgerichte producten en diensten

Innovatie kan ook vanuit de markt gebeuren. Door een vinger aan de pols te houden in uw markt, kunnen behoeftes gedetecteerd worden die aanleiding geven tot de ontwikkeling van nieuwe producten.

  1. Meet uw imago en verhoog uw naambekendheid

Door het meten van het imago dat u uitstraalt in uw markt, kunt u gerichter gaan communiceren met uw doelgroep. U kunt bijsturen en nadien terug metingen uitvoeren. Onderzoek naar uw naambekendheid helpt u te positioneren tussen de andere spelers in de markt: welk merk/bedrijf wordt spontaan opgenoemd in uw sector en hoeveel bedrijven kent u in een lijst tussen de andere spelers (geholpen naambekendheid). Het is bovendien interessant na te gaan wat de eventuele geografische verschillen zijn.

  1. Anticipeer op toekomsttrends

Een markt staat niet stil en is continu in beweging. Het is daarom essentieel als eerste de toekomsttrends te herkennen en hierop in te spelen. Belangrijk is na te gaan welke trends een impact kunnen hebben op uw organisatie en waar uw klanten mee bezig zijn in de toekomst.

  1. Boor nieuwe doelgroepen en verkoopkanalen aan

Door te zoeken naar nieuwe doelgroepen voor uw producten, nieuwe afzet- en verkoopkanalen, kan uw omzet verhoogd worden. Belangrijk is ook de wensen en behoeftes in deze nieuwe kanalen te analyseren en contacten te leggen.

  1. Neem gefundeerde beslissingen

Met een goed marktonderzoeksrapport als basis kunt u gefundeerde beslissingen nemen voor de toekomst van uw bedrijf. Marktonderzoek biedt ondersteuning in elke fase van uw proces en geeft antwoorden op zowel strategische vraagstukken als tijdens de implementatiefase.

  1. Vestig u op de meest geschikte locatie

Via een vestigingsplaatsonderzoek kan in kaart gebracht worden welke locaties beter geschikt zijn dan andere. Zowel voor retailers als B2B-verkooppunten biedt dit een mooi inzicht in de mogelijkheden en het potentieel van een vestiging. Onderzoek kan zich focussen op 1 mogelijke vestiging of er kan een ‘witte-vlekkenstudie’ gemaakt worden van een groter gebied, waarbij diverse mogelijkheden weergegeven worden.

  1. Analyseer de markt voor u start

Als starter is het belangrijk dat u zich van bij het begin grondig informeert over de markt waarin u actief wilt zijn. Marktonderzoek is een goede basis voor het opmaken van uw businessplan.

  1. Laat uw bedrijf groeien vanuit de markt

Er zijn diverse groeistrategieën mogelijk die telkens vertrekken vanuit de markt: méér verkopen in dezelfde markt (marktpenetratie), verkopen aan nieuwe markten (marktontwikkeling), nieuwe producten ontwikkelen voor uw bestaande markt (productontwikkeling) en volledig nieuwe producten ontwikkelen om nieuwe markten mee aan te boren (diversificatie).

  1. Hou de concurrentie in de gaten

Bedrijven opereren meestal niet alleen in hun markt en moeten de strijd om de klant winnen van een concurrent. Het is belangrijk te weten tegen wie u strijdt en met welke wapens, zodat u zich uniek kunt profileren in de ogen van uw klant.

Samenwerken? Contacteer ons